Als je een bedrijf wilt starten in deze economische lastige tijden kan je natuurlijk direct zonder specifiek idee naar de Kamer van Koophandel gaan en je bedrijf inschrijven. Als je tien minuten later naar buiten komt mag je jezelf directeur noemen en heb je officieel een eigen bedrijf. Maar dan gaat de klus pas echt beginnen. Heb je bijvoorbeeld al nagedacht over welke producten of diensten je gaat verkopen? En nog belangrijker welke doelgroep wil je gaan bedienen met je producten of diensten en hoe wil je deze gaan bereiken? Bovenstaande vragen zijn slechts enkele vragen die voordat je bij de Kamer van Koophandel naar binnen stapt zou moeten beantwoorden voor jezelf en ook op papier moet zetten in een concept en strategieplan.
Het starten van een bedrijf is dus niet zo moeilijk. Het ontwikkelen van een goed concept en een juiste strategie voor het bereiken van je doelgroep is juist wel erg moeilijk en kan maanden voorbereiden vergen. Als het je niet lukt om een idee wat in je hoofd zit op papier te krijgen kan je aankloppen bij een reclamebureau die conceptontwikkeling kunnen uitvoeren. In een aantal sessies ga je samen met een conceptontwikkelaar werken naar een duidelijk concept en een strategie voor je bedrijf. Je zult al gelijk merken dat er struikelblokken zijn op zakelijk maar misschien ook op persoonlijk vlak. En de brainstorm sessies zullen zorgen voor veel nieuwe inzichten en mogelijkheden voor je bedrijf waar je misschien vooraf niet aan gedacht had. Dit kan erg waardevol zijn voor je complete bedrijfsvoering.
Het opbouwen van een bedrijf heb je niet zomaar even gedaan. Het is voor weinig mensen weggelegd binnen een jaar een succesvol bedrijf te hebben waarmee de kost verdiend kan worden. Daarom is een goede strategie erg belangrijk. Hoe ga je de klanten vinden die je nodig hebt? Welke prijspositie ga je innemen in de markt? En hoe ga je jouw klanten op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen? Dit zijn stuk voor stuk vragen die aan bod kunnen komen bij het bepalen van jouw strategie.
Een reclamebureau kan daarnaast direct aan de slag met het ontwikkelen van een identiteit namelijk een logo, huisstijl en een website. De webdesigner zal nauw betrokken zijn in het proces van het concept omdat deze direct ook online vertaald moet worden voor de bezoeker. Zo kan een reclamebureau je helpen van het concept tot de realisatie.