Media Release

Plaats hier gratis uw artikel of persbericht!

De telefoniste

Een telefoniste is eigenlijk het visitekaartje van de organisatie. Om deze reden is het belangrijk dat je als telefoniste representatief, vriendelijk en beleefd bent. Je spreekt goed Nederlanders en het liefst ook Engels. Meerdere talen zijn natuurlijk altijd mooi meegenomen, je kan je dan altijd goed verstaanbaar maken mocht je een telefoontje uit het buitenland ontvangen. Naast je talenkennis is het belangrijk dat je een prettige telefoonstem hebt, zodat de persoon aan de andere kant van de lijn een positief gevoel krijgt wanneer hij of zij voor het eerst contact opneemt met de organisatie. Een goede telefoniste is belangrijk voor elke grote organisatie.

 

De werkzaamheden van een telefoniste

Bij elk bedrijf of organisatie kunnen de werkzaamheden van de telefoniste wat afwijken, maar over het algemeen bestaan de werkzaamheden van de telefoniste uit:

  • Beantwoorden van de telefoon
  • Doorverbinden van telefoongesprekken naar de juiste persoon
  • Doorgeven van boodschappen
  • Antwoordapparaat instellen en afluisteren
  • Informatie verstrekken over de organisatie
  • Afhandelen van vragen en klachten
  • Soms kan de functie telefoniste gecombineerd worden met de functie als receptioniste, wanneer dit zo is komt er ook klantcontact bij de werkzaamheden bij.

Waar kun je als telefoniste werken?

Als telefoniste kun je bij vele grote organisaties werken, denk hierbij aan productiebedrijven, administratiekantoren, zorginstellingen, hotels en andere grote bedrijven. In veel organisaties worden de functies telefoniste en receptioniste gecombineerd. Dit kan afhankelijk zijn van de grootte van de organisatie. Een grote organisatie heeft misschien een telefoniste en een receptioniste, daar waar een kleine organisatie graag een gecombineerde functie heeft.

 

Welke competenties horen bij een telefoniste?

  • Goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden
  • Communicatief vaardig
  • Servicegericht
  • Vriendelijke instelling
  • Prettige telefoonstem
  • Klantvriendelijke
  • Kennis van het officepakket
  • Luisterend oor
  • Opgeruimd, gestructureerd en een representatief voorkomen

Opleiding en carrièremogelijkheden

Voor de functie telefoniste wordt vaak een MBO werk en denkniveau gevraagd. Sommige bedrijven vragen ook een VMBO niveau. Je kan een opleiding telefoniste volgen of je kan kiezen voor een wat bredere opleiding administratie.

Je kan je administratieve carrière beginnen als telefoniste en doorgroeien naar receptioniste, secretaresse en dan officemanager. Het salaris van de telefoniste is heel verschillend per CAO. Het is dus totaal afhankelijk van het bedrijf waar je bij werkt. Gemiddeld gezien ligt het salaris van een telefoniste ouder dan 23 jaar op €1535 bruto per maand op basis van een 40 urige werkweek.

 

Linkruil.org

Comments are closed.