Media Release

Plaats hier gratis uw artikel of persbericht!

Het verschil tussen een individueel merk en een collectief merk

Waarom kiest men voor een merk?

Een merk is een uiterlijke verschijning waardoor een product of dienst onderscheidt kan worden van concurrerende producten of diensten. Veelal wordt dit weergegeven als een merk of logo. Een merk heeft verschillende functies. Het hebben van een merk is ontzettend belangrijk voor een onderneming. Hierdoor kunnen (potentiele) klanten je onderneming herkennen, erkennen en onderscheiden van andere ondernemingen. Merken bieden afnemers belangrijke zekerheden. Zo biedt een merk afnemers dus herkenbaarheid, maar ook garandeert een merk vertrouwen van een bepaalde kwaliteit van het aanbod. Er zijn twee verschillende merken: een individueel merk en een collectief merk. Veel ondernemers weten niet goed wat het verschil is tussen deze merken. Het is belangrijk om dit verschil alvorens duidelijk te hebben. Als je toch nog vragen hebt over het verschil tussen deze twee merken, dan kan je contact opnemen met een merkbureau.

Wat is een collectief- en individueel merk?

Een collectief merk is erop gericht om de gemeenschappelijke kenmerken of kwaliteit van producten en diensten van verschillende ondernemingen weer te geven. De consument moet hierbij in één oogopslag kunnen zien welke kenmerken of kwaliteit het product bevat. Denk bijvoorbeeld aan het “ik kies bewust” logo op producten in de supermarkt. Door dit logo weet je meteen dat je bewust en gezond bezig bent als je deze producten aanschaft. De merkhouder van een collectief merk maakt zelf geen gebruik van het merk, maar houdt toezicht op het gebruik van het merk door anderen die aan bepaalde eisen moeten voldoen. Naast het collectieve merk, is er het individuele merk. Een individueel merk wordt gebruikt om producten of diensten als van een bepaalde onderneming te herkennen en te onderscheiden van het andere aanbod in de markt. Het is verstandig om een individueel merk te laten registreren. Daarnaast kan je ervoor kiezen om het individuele merk in licentie te verstrekken aan anderen onder bepaalde voorwaarden.

merkbureau

Linkruil.org

Comments are closed.