Media Release

Plaats hier gratis uw artikel of persbericht!

Hoe is jouw webshop te vinden?

Een webshop beginnen is een koud kunstje. Met een logo dat smoelt en een product die aanspreekt, is het zo gepiept. Alles ziet er tiptop uit, en je gaat live. Eindelijk! En dan…?
Zonder klanten geen verkoop. Zonder verkoop geen  inkomsten. Zonder inkomsten kost een webshop je elke maand weer geld. En dat is nou juist niet bedoeling. Je wilt toch omzet behalen, want daar deed je het tenslotte voor. Maar hoe krijg je de klanten je winkel binnen? Het werven van klanten is iets dat heel anders gaat op internet, dan dat je een pand zou hebben gehuurd in een drukke winkelstraat. Je zal actief op zoek moeten naar de consument, want anders weet je toekomstige klant niets van je bestaan.

Spotlight
Het werven van klanten is een tijdrovende klus. Misschien ook iets waar je helemaal geen rekening mee hebt gehouden. Maar het is wél noodzakelijk. Naast verkoper ben je ook marketeer. Je moet ervoor zorgen dat je product vindbaar is. Je zal actief naar mogelijkheden moeten zoeken om jouw webshop in de spotlight te zetten. En dat meestal de spotlight van Google.

Het eerste idee dat je toegeworpen krijgt, is Google Adwords, het online adverteren. Velen zweren bij het advertentieprogramma. Meestal kan je ergens wel een voucher op de kop tikken, waarmee je voor bijvoorbeeld 50 euro gratis kunt adverteren. Dat ‘gratis’ is vaak maar gedeeltelijk gratis, want Google wil natuurlijk niet zomaar advertentietegoed weggeven. Je zal dan ook zelf geld erin moeten stoppen, om je gratis tegoed te gelde te maken.

Adwords of Affiliate?
Het adverteren is een mogelijkheid waarmee je kunt starten. Vergeet alleen niet dat niet elke klik die je betaalt, ook werkelijk omzet oplevert. Vind de bezoeker niet wat het verwacht, dan is het een verloren klik. Daarom is het belangrijk dat je niet teveel belooft in je advertentietekst. Houd het zuiver en kijk kritisch naar de zoekwoorden waar je mee adverteert.

Ook een heel goede mogelijkheid is gebruik te maken van affiliate. De aanbieders zorgen ervoor dat je linken ontvangt bij goede websites, die advertenties van jouw webwinkel willen plaatsen. Je betaalt dan een percentage fee aan de adverteerder, die je zelf kunt vaststellen. Het voordeel van deze vorm van adverteren is, dat je alleen betaalt voor de daadwerkelijke omzet die de advertentie heeft gegeven. Je weet dus van tevoren dat de fee die je afdraagt, heeft bijgedragen aan een daadwerkelijk aankoop in je webwinkel. Kijk hiervoor ook eens bij TradeTracker!

Omzet met links
Adverteren kost geld. Een advertentie bij Google is tijdelijk, je moet eigenlijk op zoek naar links die blijvend zijn. Hoe je dat doet, is redelijk simpel maar erg tijdrovend. En het loont dubbel en dwars de moeite. Hoe meer links je kunt verzamelen bij goede websites, hoe interessanter het is. Vaak kost dat wat geld, maar daarmee voorkom je dat je een backlink moet plaatsen. Zo’n link is voor Google namelijk waardeloos. Een goed aantal unieke links naar je website is de meest effectieve manier om beter te scoren.

Kijk bijvoorbeeld eens naar deze website. De makers van Overzicht van Webwinkels werken hard aan hun vindbaarheid in Google, waarmee ze proberen een goede PageRank te krijgen. De makers hebben de ambitie om in drie maanden een PR 2 te realiseren, maar willen nog hoger komen. Dit soort websites moet je hebben; hoe meer de makers ervan investeren in de eigen vindbaarheid en bezoekersaantallen, hoe meer je kunt meeliften op hun succes!

Linkruil.org

Comments are closed.