Uw merk registreren
Wanneer u een merk wilt registreren is goed merkonderzoek heel belangrijk. Wanneer u veel tijd en kapitaal in het opbouwen van uw merk hebt geïnvesteerd, wilt u immers niet pas na het aandienen van een merkaanvraag te horen krijgen dat uw merk niet gebruikt kan worden. Om dit te voorkomen kunt u het beste op tijd op een professionele manier onderzoek laten doen naar de beschikbaarheid van uw merk. Hiermee kunt u kosten en conflicten voorkomen en goed voorbereid aan uw merkcampagne beginnen.
De eerste stap in merkonderzoek
Merkonderzoek bestaat uit een aantal onderdelen. Ten eerste is het belangrijk om te onderzoeken of u een goede merknaam in handen hebt. Hierbij moet u onderscheid maken tussen een merknaam die op commercieel vlak goed scoort en een merknaam die op juridisch gebied de voorkeur geniet. Een juridisch gunstige merknaam is uniek en goed te beschermen. Professioneel merkonderzoek stelt van tevoren vast hoe goed u uw merk kunt beschermen.
De weg naar een uniek merk
Allereerst is het belangrijk om vast te stellen of uw merk geaccepteerd zal worden door de officiële instanties. Hierbij wordt in registers gezocht naar merken die identiek zijn aan of heel sterk lijken op de merknaam die u wilt registreren. Dit merkonderzoek beperkt zich niet alleen tot dezelfde dienst- of productcategorie als uw beoogde merk. Ook daarbuiten wordt bij het merkonderzoek naar gelijkenissen gezocht.
Professioneel merkonderzoek
Uiteraard kunt u zich ook zelf oriënteren op het unieke karakter van uw merk, door op internet te zoeken. Toch levert dit vaak maar een zeer beperkt beeld op. Vaak genoeg zijn nog niet alle nieuwe merken online te vinden. Ook kan het zijn dat niet alle details op de websites vermeld staan. Gedegen onderzoek zorgt ervoor dat je de juiste en volledige informatie hebt en goed voorbereid aan de slag kunt met uw merk.
Merkonderzoek als goede voorbereiding
Het is belangrijk om te beseffen dat absolute zekerheid of garantie over de beschikbaarheid van een merk nauwelijks te geven is. Hierbij moet altijd een slag om de arm gehouden worden. Uiteindelijk is het de rechter die het laatste woord heeft. Toch is het zeker aan te raden om onderzoek te laten verrichten door een professioneel bureau, om een zo compleet mogelijk beeld te vormen van de positie en beschermbaarheid van uw merk. Zo kunt u voorkomen dat u voor juridische verrassingen komt te staan of voor onverwachte kosten moet opdraaien. Bij veel bureaus doen, is het mogelijk om vrijblijvend contact op te nemen voor een oriënterend gesprek.