Je LinkedIn profiel checken, dat is een van de eerste dingen die een potentiële werkgever tegenwoordig doet. Het is dus belangrijk dat je goed voor de dag komt op je LinkedIn profiel. Maar hoe doe je dit nou precies?
Profielfoto
Je profielfoto is het allereerste wat een potentiële werkgever van je te zien krijgt. Dit is dus een cruciaal onderdeel van je profiel. Zorg ervoor dat je LinkedIn profielfoto er netjes, professioneel en representatief uitziet. We zien vaak nog donkere, onprofessionele foto’s op LinkedIn, maar dit geeft geen goede uitstraling. Als je een goede profielfoto hebt, wordt je profiel zelfs vele malen meer bekeken. Je kunt je foto tegenwoordig ook laten beoordelen door vreemden, erg handig!
Url
Er zijn genoeg tutorials te vinden over het aanpassen van de url van je LinkedIn profiel. Toch hebben veel mensen dit nog niet aangepast. Aangezien de url ook bij de eerste indruk hoort, is het verstandig om deze even aan te passen. Bijkomend voordeel is dat je de nieuwe url ook makkelijker kunt delen in bijvoorbeeld je e-mail handtekening.
Samenvatting
In je samenvatting kun je beknopt weergeven wat je voor een potentiële werkgever kan betekenen. Het hangt natuurlijk af van je vakgebied wat je hier neerzet, maar het belangrijkste is dat je over jezelf vertelt. Wie ben jij, waarom ben je zo enthousiast over je vakgebied en wat is jouw kwaliteit? Houd in gedachten met welk doel je de samenvatting schrijft. Heb je een samenvatting geschreven? Laat hem dan eens lezen aan bijvoorbeeld een collega. Deze kan je misschien nog extra tips geven.
Persoonlijke headline
De persoonlijke headline is het eerste wat potentiële werkgevers zien als ze je opzoeken. Hier wordt standaard een tekst geplaatst door LinkedIn, maar je kunt deze ook aanpassen naar een persoonlijke headline. Gebruik in deze headline woorden waarop je gevonden wil worden en waarmee je opvalt bij je potentiële werkgever.
Werkervaring
Bij je werkervaring kun je informatie kwijt over je functie. Hierin kun je bijvoorbeeld vertellen over je functie, wat je verantwoordelijkheden zijn en wat jou zo enthousiast maakt.
Bedrijfsprofielen volgen
Door het volgen van bedrijfsprofielen laat je zien dat je geïnteresseerd bent in het bedrijf. Is er bijvoorbeeld geen vacature beschikbaar bij het bedrijf waar je graag wil werken? Volg ze dan en wie weet houden ze jou ook in de gaten!
Content
Tegenwoordig is het ook populair om te bloggen op LinkedIn. Voordat je hiermee begint is het wel verstandig om na te denken over wat voor soort content je wil delen en op welke manier je dit wil doen. Ook kun je relevante informatie delen en optreden als verbinder.