Cashflow is zeer belangrijk, misschien wel belangrijker als winst. Cashflow is de stroom die in en uit je onderneming loopt doordat facturen worden geïnd en facturen worden betaald, zeer belangrijk dus. Er wordt geschat dat ondernemers jaarlijks miljarden euro’s mislopen doordat facturen niet of te laat worden betaald.
Maar waarom is het nou zo belangrijk?
Veel ondernemers kijken alleen maar naar omzet of naar winst, het belang van een goede cashflow wordt meestal onderschat. Je kan cashflow zien als de hoofdader van je bedrijf. Wanneer het bloeden stopt met stromen, dan kan dat gevaarlijke gevolgen hebben. Er zijn genoeg voorbeelden van ondernemers wiens bedrijven een tijd een hoge winst behaalde maar die er onderdoor gingen door een cashflow probleem.
Waar gaat het meestal mis?
Ondernemers in kleine bedrijven leggen hun aandacht voornamelijk op het binnenhalen van klanten en het maken van omzet, echter niet op het najagen van niet betalende debiteuren. Velen denk dat ze uiteindelijk toch wel betalen, dat kan misschien wel zo zijn maar dit kan ook negatief uitpakken. Het kan zo zijn dat het aantal debiteuren oplopen, terwijl jij wel altijd netjes je rekeningen betaalt. Ook zullen klanten nog meer tijd op zich nemen om te betalen als je ze niet achterna zit. Als klanten niet betalen heb je ook minder ruimte om investeringen te doen voor je bedrijf of om je werk goed te doen. Het ondernemersleven is een druk leven, ondernemers hebben nou eenmaal veel dingen aan hun hoofd. Het gebeurd ook vaak dat iemand gewoon vergeten is om een factuur te betalen, als je daar niet achterna gaat krijg je helemaal niets. Dit zijn een paar voorbeelden waarom het belangrijk is om een goede cashflow te hebben.
Wat kan je doen om je cashflow te verbeteren
Gelukkig is het verbeteren van je cashflow helemaal niet zo lastig, je moet het alleen wel doen. Een aantal tips waardoor je cashflow verbetert kan worden:
- Een deel vooraf factureren bij het aannemen van een nieuwe klant
- De betaaltermijn verkorten
- Een herinnering sturen wanneer de betaaltermijn bijna verstreken is
- Biedt de klant de mogelijkheid om een factuur direct te betalen, bijvoorbeeld via iDeal.
- Biedt een incentive aan om de factuur eerder te betalen.
Uitbesteden
Als je hier zelf echt geen tijd voor hebt en je hebt ook geen medewerker die dit voor jou kan doen dan kan je dit ook uitbesteden aan een derde partij of het automatiseren. Er zijn diensten waarbij ZZP’ers hun debiteurenrisico kwijt kunnen, dit is echter wel tegen een klein percentage van je factuur.