Of het nu gaat om een autobedrijf Arnhem of een Opel occassion, een autobedrijf in Rotterdam of een autobedrijf ergens in de top van het noorden, autobedrijven doen allemaal hetzelfde. Maar welke werkzaamheden verrichten autobedrijven nu eigenlijk en welke diensten kunt u verwachten. Eigenlijk verschilt dit nogal. Sommige autobedrijven richten zich puur op de reparatie van auto’s, andere bedrijven verkopen daarbij ook tweedehands auto’s en er zijn ook autobedrijven die ook nieuwe auto’s verkopen. Dit kan als wederverkoper of via een officieel dealerschap.
In de huidige economie stokt de verkoop van nieuwe auto’s behoorlijk. Maar relatief weinig auto’s met een nieuw RDW kenteken schorsen worden op naam gezet. Om toch nog mee te kunnen met de huidige trend worden de marges op nieuwe auto’s vaak tot een minimum beperkt. Hierdoor verdienen garagehouders en dealers maar weinig op een nieuwe auto. De handel in tweedehands auto’s is daardoor aantrekkelijker geworden. Door een goed inruilbeleid en hogere marges kunnen veel autobedrijven met de verkoop van tweedehands auto’s nog wel een boterham verdienen.
Daarnaast zijn de meeste autobedrijven toch aangewezen op reparaties, onderhoud en keuringen. Door een lagere uurprijs te rekenen en meer uren te werken proberen veel bedrijven hun hoofd boven water te houden. Vooral klantenbinding is hierbij belangrijk, want als een klant tevreden is dan mag je verwachten dat hij op termijn weer terugkomt. En als mensen tevreden zijn over de service die wordt geleverd dan vindt een klant het op den duur ook niet erg om iets extra’s te betalen. Garagehouders moeten zich er derhalve op richten om nu hun klanten te behouden en tevreden te houden tot er weer betere tijden aanbreken.