Mensen zijn tegenwoordig zo verwend dat ze zelfs te lui zijn om een stuk tekst te lezen. In plaats daarvoor kijken ze veel liever naar een video. Geen wonder dat het gebruik van live webinars tegenwoordig vast ligt in de online marketing strategie van een organisatie.
Een live webinar is een presentatie dat door een bedrijf wordt gegeven en online via het internet wordt uitgezonden. Dit gebeurt om het moment van de presentatie zelf en kijkers kunnen via de chat vragen stellen over het onderwerp, product of dienst van de presentatie. Omdat het ter plekke wordt uitgezonden, zijn er dus risico’s aan de live webinars verbonden. Een microfoon van de presentator die het niet doet bijvoorbeeld. Deze is daarna zo van slag is dat hij ook nog eens een black-out krijgt. Gestuntel en geblunder waar je als organisatie liever niet mee te maken wilt hebben. Om dit te voorkomen, kunnen bedrijven overwegen om presentaties eerder op te nemen.
Door de presentaties vooraf op te nemen, zullen de presentaties geen fouten bevatten. Het kan namelijk zo vaak worden opgenomen totdat men tevreden is met het resultaat. Daarnaast hoeft de presentator zich op het moment van de uitzending nu nog alleen maar te focussen op de kijkers en kan op deze manier de optimale antwoorden geven op de vragen van de kijkers. Er is dus veel meer plaats voor interactie wanneer je de presentatie vooraf opneemt. De uitzending kan ook een onbeperkt aantal keren worden uitgezonden.
In enkele stappen is een goede webinar in elkaar gezet. Bedenk als eerste wat het doel is van je presentatie. Welk boodschap wil je duidelijk maken aan de kijkers en op welke manier ga je dat zeggen? Stap twee is het opnemen van de presentatie. Doe dit een aantal keren voor het optimale resultaat. Daarna is het tijd om de registratiepagina aan te maken en de kijkers uit te nodigen. Zorg ook voor vragenlijsten, polls voor tijdens de uitzending. Alleen op deze manier kan er interactie ontstaan tussen de kijkers en de organisatie. Dan is het zover. De dag van de uitzending. Doordat de presentatie al is opgenomen, hoef je nu alleen nog maar te richten op de vragen van de kijkers. Na de uitzending is het tijd om te evalueren. Tijdens de uitzending is er veel data en gegevens opgeslagen. Hier heeft een organisatie veel aan. Met deze informatie kunnen zij op de behoeften van de kijkers inspelen en zo de optimale producten en diensten aanbieden.
Webinars zijn nu dus erg populair voor bedrijven en organisaties. Het maakt het overbrengen van boodschappen stukken eenvoudiger en bereikt een grote groep mensen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Je kunt de presentatie zo aantrekkelijk maken als je wilt en dit alles zal leiden tot een positief beeld van de organisatie.