Media Release

Plaats hier gratis uw artikel of persbericht!

Wat maakt een logo, een goed logo?

Wat maakt een logo, een goed logo? Een goed logo is onderscheidend, passend, praktisch, grafisch, simpel en brengt de gewenste boodschap veilloos over.

Er zijn vijf principes die gevolgd kunnen worden om te zorgen dat een logo die waardes naleeft.

Een praktisch logo is:

  • Simpel
  • Gedenkwaardig
  • Tijdloos
  • Veelzijdig
  • Passend

1. Simpel
Een simpel ontwerp zorgt voor makkelijke herkenbaarheid en stelt het logo tot de beschikking om veelzijdig en gedenkwaardig te zijn. Goede logo’s hebben iets unieks, zonder dat het her overdreven uitziet.

2. Gedenkwaardig
Gedenkwaardigheid gaat hand in hand met het eerste principe: simpelheid.
Een effectief logo is gedenkwaardig, en dat is heelbaar dit het logo simpel en passend te maken.

3. Tijdloos
Een effectief logo is tijdloos – ofwel, één die de kracht der tijd zal doorstaan. Zal jouw logo over 10, 20 of 50 jaar nog steeds effectief zijn?

Iets wat er in geen enkel geval mag gebeuren tijdens de creatie van een ’tijdloos logo’ is het volgen van een trend. Volg niet de kudde en zorg dat je logo er uit springt!

4. Veelzijdig
Een effectief logo kan gebruikt worden media en applicaties. Het logo is dan ‘functioneel’. Voor de reden alleen al dient het logo ontwerpen te worden in vector formaat, dit om te zorgen dat het logo vergoot kan worden naar ieder formaat. Ook is het belangrijk dat het logo zowel horizontaal als verticaal goed werkt.

Effectiviteit checklist, is een logo nog steeds effectief als:

  • Het gedrukt wordt in 1 kleur?
  • Als het zo klein wordt gedrukt als een postzegel?
  • Als het zo groot wordt gedrukt als een billboard?
  • Als het diapositief wordt gedrukt?

Pro tip: zorg dat je logo er eerst goed uit ziet in zwart-wit, en ga dan kleuren toevoegen. Zo ben je er zeker van dat het logo er goed uit ziet en zijn simpelste vorm.

5. Passend
Hoe je je logo positioneert zou passend moeten zijn voor het uiteindelijke doel. Als je bijvoorbeeld een logo ontwerp voor een speelgoed winkel, is het passend om kinderlijke kleuren en lettertypes te gebruiken. Dit zou totaal niet passend zijn voor een advocaten kantoor.

Het is ook belangrijk om te weten dat een logo niet perse hoeft te laten zien wat een bedrijf verkoopt of als service verleent. Auto merken hoeven bijvoorbeeld niet perse een auto in het logo te hebben, computer merken hoeven geen computer te laten zien. Het logo van Harley Davidson is ook niet een moto en het Nokia logo is ook niet een mobiel. Een logo dient puur voor de identificatie.

Wat zijn jouw richtlijnen voor een logo?

Linkruil.org

Comments are closed.