Media Release

Plaats hier gratis uw artikel of persbericht!

Nederlanders kiezen massaal voor te dure leningen

Nederlandse consumenten lijken zich niet erg bewust van de grote renteverschillen tussen leningen. Ruim de helft van alle consumptieve leningen staat uit op dure betaalrekeningen, creditcards en postorderkrediet.

Het lijkt erop dat dit soort leningen steeds meer als structurele oplossing worden gebruikt, terwijl ze zijn bedoeld om eventuele tijdelijke tegenvallers op te vangen. Consumenten zijn daarom onnodig duur uit voor het lenen van geld.

Het grootste probleem zit  in rood staan. Het gemiddelde uitstaande saldo is in 10 jaar tijd verdubbeld naar ruim 4000 euro. Daarvoor wordt een gemiddelde rente van 11,4% gerekend. Kiest de consument voor het goedkoopste doorlopende krediet dan is de rente 6%. Een besparing van ruim 200 euro per jaar. Consumenten lijken steeds vaker structureel rood te staan.

Creditcards zijn bedoeld om aankopen tot maximaal één maand gratis te financieren. Daarna wordt een hoge rente gerekend van gemiddeld 15%. Toch staat er ruim € 2 mrd uit aan creditcard kredieten en bijna 1 mln mensen maakt daar gebruik van. Gespreid betalen op creditcards is niet aan te bevelen vanwege de hoge kosten.

Ook wordt er massaal gebruik van postordekrediet, terwijl daar zonder uitzondering de maximale rente van 15% voor wordt gevraagd. Toch werden er afgelopen jaar 310 duizend postorderkredieten verstrekt voor een bedrag van ruim een € 0,5 mrd. Consumenten lijken niet bewust van de hoge kosten van postorderkrediet. Het wordt zo eenvoudig gemaakt dat het lijkt dat het niets kost, maar niets is minder waar.

Voor een autolening kloppen consumenten vooral bij de autodealer aan, maar ook dat kan in de meeste gevallen goedkoper. De rente op persoonlijke leningen via een financieringsmaatschappij zijn lager en daarmee kan gedurende de looptijd honderden euro’s bespaard worden op de kosten van een autolening zo blijkt uit ons lenen onderzoek.

Linkruil.org

Comments are closed.