Media Release

Plaats hier gratis uw artikel of persbericht!

Diarree tijdens de zwangerschap

Ervaart u diarree tijdens de zwangerschap? Hier is alles wat je moet weten, en te doen, als je merkt dat je te vaak een bezoek aan de badkamer brengt.

Wat is diarree tijdens de zwangerschap

Diarree is medisch gedefinieerd als losse (of waterige) en ongewoon frequente stoelgang. Diarree is zeker een van die “u zult het weten als je het hebt” symptomen.

Wat veroorzaakt diarree tijdens de zwangerschap

In tegenstelling tot constipatie tijdens de zwangerschap, die kan worden veroorzaakt door wisselende hormonen, diarree tijdens de zwangerschap wordt meestal veroorzaakt door iets van buiten het lichaam  – niet per definitie schadelijk. Diarree kan het resultaat van het voedsel dat je eet zijn, het extra water dat je drinkt, of zelfs de zwangerschap oefeningen waaraan je bent begonnen. Sommige vrouwen vinden dat hun prenatale vitamines losse ontlasting veroorzaken; ander merk kan soms het verschil maken.

Dat gezegd hebbende, er zijn dingen die diarree kunnen veroorzaken tijdens de zwangerschap, die niets te maken hebben met hormonen of veranderingen in levensstijl. Voedselvergiftiging, darmparasieten, of een eenvoudige buikgriep kunnen vervelende kwallen zijn. Als u vermoedt dat een van de bovenstaande het geval kan zijn, bel dan onmiddellijk uw huisarts, zodat u kan worden getest en, indien mogelijk, behandeld.

Wat u moet weten over diarree tijdens de zwangerschap

Diarree heeft de neiging om veel minder vaak voor te komen dan constipatie tijdens de zwangerschap en over het algemeen niet zo lang duren. In feite, diarree die blijft bestaan ​​voor meer dan een paar dagen, hoe mild dan ook, is een oproep aan uw huisarts waard. Diarree kan niet alleen pijnlijk zijn, maar kan snel leiden tot uitdroging, een belangrijke risicofactor voor vroeggeboorte. Om die reden alleen dien je diarree tijdens de zwangerschap serieus te nemen.

Wat te doen bij diarree tijdens de zwangerschap

Blijf uit de buurt van voedingsmiddelen die het probleem erger maken zoals gedroogde vruchten (o.a. pruimen); vet of gekruid voedsel, en melk, vooral als je lactose-intolerantie hebt. De zogenaamde BRAT dieet (bananen, rijst ,appelmoes, toast) wordt door de jaren heen aanbevolen  maar de wetenschappers zijn onlangs tot de conclusie gekomen dat belangrijke vitaminen en mineralen (vooral zink) niet worden geleverd door de BRAT dieet. Terwijl BRAT voedingsmiddelen inderdaad zacht voor je spijsverteringskanaal zijn, probeer dan het volgende aan je dieet toe te voegen:

  • andere zetmeelrijke voedingsmiddelen zoals aardappelen, ongezoete granen en crackers
  • groenten, zoals gekookte wortelen, soep met noedels, rijst en / of groenten
  • mager vlees
  • yoghurt, vooral met levende, actieve culturen van Lactobacillus acidophilus

Vermijd eenvoudige  suiker dranken (appel-en druivensap, cola en andere koolzuurhoudende frisdranken), waardoor het water in je buik  kan trekken, waardoor diarree nog langer kan aanhouden. Sportdranken ( zoals Aquarius of Gatorade) en water zijn veel betere opties. En, zoals altijd (maar zeker nu), vermijd vet en gefrituurd voedsel. Zorg ook ervoor dat je uit de buurt van anti-diarree medicijnen, die natrium of natriumbicarbonaat bevatten, blijft.

Vergeet niet dat terwijl een mild geval van diarree niets is om je echt zorgen over te maken, ernstige diarree (meer dan drie ontlasting per dag), of ontlasting die bloed  slijm bevat en/of waterig is, is een teken om uw huisarts, vandaag nog, te bellen.

Meer informatie over diarree, constipatie en andere darmaandoeningen en darmklachten vindt u op Darmaandoening.nl

Linkruil.org

Comments are closed.