Media Release

Plaats hier gratis uw artikel of persbericht!

Heerlijke gezonde nagerechten

Voor veel mensen is het toetje het favoriete onderdeel van de maaltijd. Toetjes zijn echter niet altijd even gezond. Er zijn genoeg toetjes te maken die wél gezond zijn. Dit is natuurlijk veel leuker, zo kun je zorgeloos genieten van een heerlijk nagerecht. Of je nou kiest voor een zomersalade of voor geroosterde winterwortel, je zult genieten van je gezonde nagerecht. Voor de ingrediënten voor je gezonde nagerecht kun je terecht bij Jan Linders. Voor inspiratie voor nagerechten kun je ook eens kijken op de site janlinders.nl.

Zomersalade met sinaasappel-korianderdressing

De ingrediënten voor deze heerlijke zomerse salade zijn vooral verse vruchten, heel gezond dus! Je hebt namelijk 400 gram verse vruchten nodig, zoals aardbeien, nectarines, perziken, frambozen, blauwe bessen, kiwis, een ananas en een sinaasappel. Als eerste moet de sinaasappel schoon worden geborsteld onder stromend water. Hierna kun je ongeveer 1 theelepel van de schil raspen en de sinaasappel zelf persen. Ook moeten de rest van de vruchten worden klaargemaakt. De aardbeien moeten worden schoongemaakt, de nectarine of de perzik worden geschild en in partjes verdeeld en de ananas worden klaargemaakt in blokjes. Verder moet de kiwi worden geschild en in plakjes gesneden. Nu kun je 50 milliliter witte wijn mengen met 100 milliliter sinaasappelsap, koriander en nootmuskaat of peper. Als je bijvoorbeeld geen wijn drinkt, kun je deze natuurlijk ook weglaten. Als laatste schep je de dressing door de vruchten en verdeel je alles over de borden. Als toevoeging kun je er een beetje magere yoghurt of kwark bij serveren, heerlijk! Je kunt ook eens de frambozen vervangen door bramen of de blauwe bessen door bosbessen.

Geroosterde winterwortel met gember en ketjap

Dit nagerecht is eens heel wat anders dan bijvoorbeeld bovenstaande zomersalade. Het is namelijk een gerecht uit de oven. Als eerste moeten de wortels geschild worden en in lange plakken of repen worden gesneden. Deze kun je in een ovenschaal leggen. Hierna kun je ketjap, gembersiroop, gember en olie loskloppen met een beetje water en dit over de wortel in de ovenschaal gieten. Nadat je dit even door elkaar hebt geschept en hebt afgedekt met aluminiumfolie, kan de schaal in een op 180º voorverwarmde oven. Na ongeveer 20 minuten haal je de schaal uit de oven om het nog even door te scheppen. Nu kun je het folie weglaten en nog 10 minuten verder laten roosteren in de oven. Om het af te maken kun je er nog wat koriander overheen strooien. Smakelijk!

Cranberrygranita

Een ander toetje wat waarschijnlijk erg in de smaak valt, is de cranberrygranita met gember en kaneel. Hiervoor moet je ten eerste het appelsap verwarmen met 2 kaneelstokjes, maar laat dit niet koken. Nu kun je de kaneelstokjes apart leggen en het sap laten afkoelen. Hierna moet de cranberrycompote met de gembersnippers worden gepureerd en worden gemengd met het appelsap. Het mengsel kan nu in een lage diepvriesdoos worden gegoten en 2 tot 3 uur in de vriezer worden gezet. In die tijd zal het bijna bevroren zijn. Als je de bak weer uit de vriezer haalt, moet het ijs stevig los worden geroerd. Hiervoor kun je ook de keukenmachine gebruiken. Er moeten in ieder geval stevige kristallen onstaan. Om het te serveren schep je dit in de glazen en giet je er een klein scheutje lemon-lime frisdrank, wijn of prosecco op. Eventueel kun je het nog afmaken met een kaneelstokje.

 

Bovenstaande toetjes zijn best verschillend, maar allemaal erg lekker. Voor de ingrediënten kun je eens kijken op de site van supermarkt Jan Linders. Hier vind je de complete gerechten en nog veel meer inspiratie voor zowel voor-, hoofd- als nagerechten.

 

Linkruil.org

Comments are closed.