Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is sinds enkele jaren een hot topic. Veel grote bedrijven proberen beter met het milieu om te gaan wanneer zij activiteiten bewerkstelligen. Dit vertaalt zich bijvoorbeeld in papierbesparing, minder afval uitstoten en het werken met diervriendelijkere producten.
Zo maakten Qizini en Subway (broodjeszaken), NH Hotels en Johma (saladefabrikant) recentelijk bekend te gaan stoppen met het gebruiken van varkensvlees van industrievarkens. Er wordt overgegaan op vlees met een ster, wat diervriendelijker wordt geproduceerd. Natuurlijk gaat het dier in beide gevallen dood maar zijn verdere leven is wel beter.
Varkens met een ster hebben grotere hokken en krijgen meer afleidingsmateriaal. Of de consument het verschil zal proeven, wordt niet duidelijk uit de berichtgeving. De ketens stappen over onder druk van een campagne van de dierenrechtenorganisatie. Hierin wordt aandacht gevraagd voor de leefomstandigheden van varkens.
Wanneer gaat de verandering van start?
Op 1 januari 2015 zal een groot deel van de benoemde ketens de overstap maken naar het varkensvlees met een ster. Subway doet dat niet, maar belooft voor het einde van volgend jaar de veranderingen door te voeren, aldus Wakker Dier. Tot die tijd kan je wellicht beter kip wraps of een lekker broodje met teriyaki bestellen bij de broodjesketen.