Media Release

Plaats hier gratis uw artikel of persbericht!

Slaapproblemen: breng je gedachten tot rust

Iedereen zal het wel eens meegemaakt hebben. Je wilt slapen, maar je gedachten malen maar door. Alles komt voorbij: het werk, de studie, de relatie en allerlei dagelijkse beslommeringen. Het stopzetten van deze voortdurende ‘gedachtenstroom’ is niet eenvoudig, maar toch noodzakelijk om snel in slaap te vallen. In dit artikel geef ik je een aantal tips om snel tot rust te komen. 

Pieker overdag

De belangrijkste tip is om overdag tijd in te ruimen om te piekeren. Plan dagelijks een kwartiertje in om over als je beslommeringen na te denken. Schrijf hierbij de actiepunten op. Als je eenmaal in bed ligt, zul je merken dat je gedachten rustiger zijn en dat je eerder kan slapen. Verder kan het helpen om naast het bed pen en papier neer te leggen. Het klinkt misschien een beetje raar, maar zaken die je bezighouden, terwijl je probeert te slapen, kun je hier opschrijven. Hierdoor kun je het achter je laten.

Verzet je gedachten

Een verrassende tip die zeker effectief is, is het proberen om je gedachten te verzetten naar nutteloze vraagstukken. Hoeveel dieper zou de oceaan zijn zonder sponzen? Hebben analfabeten evenveel pret met de lettertjes in de soep? Waarom moet je in een auto die op diesel of benzine rijdt, toch gas geven? Het hoeft natuurlijk niet om deze vragen te gaan, ze zijn slechts bedoeld om je een idee te geven.

Verlaat het bed

Kun je toch niet stoppen met piekeren, stap dan uit bed. Het heeft geen zin om eindeloos te blijven liggen. Ga even televisie kijken, werk wat strijkgoed weg of ga lekker muziek luisteren. In de meeste gevallen merk je dat je binnen korte tijd vanzelf moe wordt. Dat is het juiste moment om opnieuw te gaan slapen. Het verlaten van de slaapkamer als je niet kan slapen heeft nog een ander groot voordeel. Je voorkomt dat je de slaapkamer onbewust gaat associëren met frustratie en slecht slapen.

Kom tot rust met ontspanningsoefeningen

Een laatste middel om je gedachten tot rust te brengen zijn ontspanningsoefeningen. De meeste kun je gewoon in bed uitvoeren. Simpel ‘googelen’ op ontspanningsoefeningen helpt je verder en ook YouTube is op dit gebied een aanrader. Probeer van ontspanningsoefeningen een dagelijkse routine te maken. Trek er voor het slapen gaan een kwartiertje voor uit en je zult zien dat je sneller en beter slaapt.

Meer slaaptips

Ik adviseer mensen die niet kunnen slapen en/of om ook aandacht te besteden aan een goede slaapomgeving, het juiste ‘slaapritueel’ en een gezonde levensstijl. Deze factoren dragen indirect weer bij aan het tot rust brengen van je gedachten.

Linkruil.org

Comments are closed.