Je hebt een geweldig idee voor een app en werkt furieus om hem te lanceren. Of wellicht ben je een mobiele site aan het developen die hoort bij een desktop site. Een andere mogelijk is nog dat je je website ‘responsive’ aan het maken bent.
Voordat je echter verder gaat is het verstandig om een kleine pauze te nemen en er zeker van te zijn dat onze mogelijke fouten niet over het hoofd zien:
1. De feature set niet verfijnen
Als je aan software werkt is het makkelijk om jezelf te laten verleiden om talloze geweldige functies toe te voegen. “Zou het niet gaaf zijn als…” is een gevaarlijke zin wanneer het gaat om deadlines behalen en kwaliteits software leveren.
Als je te veel functies probeert toe te voegen dan zal de kwaliteit van je design er onder leiden. Niet te vergeten wat er zal gebeuren met je deadlines.
Op hetzelfde moment wil je je niet zo nauw focussen dat je goede idee over het hoofd zou kunnen zien. Dat is waar de volgende quote van pas komt: “Dream big, implement small.”
Schrijf tijdens het plannen ieder idee op papier op, ook al klinkt het noch zo grandioos of belachelijk. Schrijf het op en overweeg het. Droom groots. Dan weet je zeker dat je geen goede ideeën over het hoofd ziet.
Dus, wanneer je beslist wat je wilt bouwen, selecteer dan slechts een paar functies. Op die gehele lijst, welke 1 of 2 dingen zouden op zichzelf de app kunnen runnen? Wees meedogenloos wanneer je excessieve functies verwijderd. Om succesvol te zijn moet je klein beginnen.
2. Het niet gebruiken van vinger-formaat tap targets
Wanneer je als in een mobiel schermpje probeert te proppen dan kan het verleidelijk zijn om de omvang van je buttons te verkleinen. De minimale aangeraden grootte is 44 pixels.
Vingers en duimen komen in allerlei soorten en maten, dus wat voor iemand met kleine handen goed werkt kan voor iemand met grote handen niet zo prettig werken. Daar de omvang van je tap targets groter te maken dan het minimum kan je je bezoekers een hoop frustratie besparen.
Maar omdat je tap target minimaal 44 pixels moet zijn wil niet zeggen dat de outline van de button dat ook hoort te zijn. Je kan in principe ook de target area van de button vergroten zonder de button zelf. Dit is een goede oplossing als er bijvoorbeeld maar 1 button is.