Media Release

Plaats hier gratis uw artikel of persbericht!

De Autoriteit Consument en Markt

Naar aanleiding van onderzoek naar cijfers uit 2014 heeft de Autoriteit Consument en Markt, ook wel beter bekend als het ACM, cijfers bekendgemaakt waaruit  blijkt dat bijna twee miljoen huishoudens de mogelijkheid hebben om glasvezel internet af te nemen. Een jaar eerder stond die teller op 1,5 miljoen.  Maar Nederland blijkt nog niet echt warm te lopen voor glasvezelverbindingen want slechts een derde van de twee miljoen huishoudens heeft ook daadwerkelijk internet via glasvezelbekabeling. Dit is eigenlijk ook niet zo gek want de voordelen waarmee glasvezel wordt aangeprezen, zijn niet uniek of voegen maar weinig toe ten opzichte van kabel. Dit was de conclusie van de Consumentenbond. Het enige unieke wat glasvezel aan mensen biedt ten opzichte van de klassieke kabel is het feit dat er een open netwerk is waarop meerdere aanbieders hun diensten aan kunnen bieden, terwijl kabel in elke regio maar één aanbieder heeft.

Er zijn in Nederland drie manieren om internet af te nemen: via een glasvezelverbinding, via een kabelverbinding en via een DSL-verbinding. Van de totale markt van internetafnemers  heeft slechts een kleine tien procent dus een glasvezelverbinding. De overige markt is bijna evenredig verdeeld over de kabelverbinding en de DSL-verbinding. De verwachting is wel dat het marktaandeel van de DSL verbinding zal gaan afnemen want mensen verlangen een steeds snellere internetverbinding en de capaciteit van DSL is steeds moeilijker te verhogen, zeker voor huishoudens die verder dan een kilometer van de telefooncentrale wonen.

Dat de internetsnelheid ook van belang is met betrekking tot Wi-Fi is voor de meeste mensen wel bekend maar dat Wi-Fi ook een belangrijke rol kan spelen in het verzamelen van winkelstatistieken en retail  analytics is voor de meeste mensen dan weer onbekend. Doordat elk apparaat een uniek Wi-Fi signaal uitzendt kunnen Wi-Fi sensoren dit oppikken. Zo valt er bijvoorbeeld te  meten hoeveel procent van de klanten herhalingsbezoeken aan de winkel doet.

 

 

Linkruil.org

Comments are closed.