Media Release

Plaats hier gratis uw artikel of persbericht!

Freelance journalist brengt je in de media. Database van Freelancenetwork laat toe journalisten gratis te mailen

Hoe zet je jezelf in de media. Door een freelance journalist met ervaring in te schakelen. Door het groeiend aantal freelance journalisten bij tal van mediahuizen als Het Mediahuis en de Persgroep lijkt de toegang tot die journalisten makkelijker dan ooit.

De ervaring leert echter dat journalisten niet altijd makkelijk te vinden zijn voor de doorsnee KMO. Om die reden startte Freelancenetwork met een database waar men onder andere freelance journalisten gratis kan mailen.

“Het valt me op hoeveel journalisten vandaag ook voor bedrijven werken”, zegt Michel Piedfort van Freelancenetwork. “Zij werken doorgaans niet exclusief voor 1 uitgever. Als ik de cv van journalisten binnenkrijg en overloop, sta ik er altijd van versteld dat zij zo’n groot netwerk hebben.”

Het voordeel van de journalisten is dat zij wel het netwerk binnen de uitgevers goed kennen en vaak weten hoe het artikel wel op de juiste bureau beland om het gepubliceerd te krijgen.

Een ander voordeel van de journalisten is dat zij doorgaans een heel goed evenwicht vinden tussen redactionele en commerciële tekst. Hun persberichten worden vaak minder als ‘te commercieel’ ervaren en overleven daarom makkelijker de stapel van weg te werpen artikels.”

Media is veel meer dan kranten en grote nieuwswebsites.

Wie wil dat er over hem geschreven wordt, kijkt best ook naar andere media dan de traditionele grote websites als Knack, Trends, De Standaard of De Tijd. Iedereen wil hier graag op vermeld worden. Het is bijna onmogelijk als doorsnee KMO om je persbericht tot bij de juiste man te brengen.

Daarnaast zijn er vandaag tal van kleinere heel doelgerichte nichesites die ook belangrijk zijn. “Elke sector heeft zijn eigen specifieke website die de referentie of challenger van de markt is. In bereik scoren de websites minder dan de grote nieuwswebsites maar ze zijn daarom niet minder belangrijk.

Als bedrijf met interessant nieuws kan het daarom interessanter zijn om eerst goede contacten te leggen en goede persberichten te sturen naar de kleinere websites. Zij zoeken constant naar goede informatie die ze kunnen verspreiden.
Tegelijk zal Google je site hoger ranken als een derde onafhankelijke website over jou schrijft.

Afgewimpeld met stuur maar een e-mail naar redactie@.

Wie zelf op zoek gaat binnen de grote mediabedrijven naar de verantwoordelijken geraakt vaak niet verder dan de receptie.
Voor persberichten stuurt u best een bericht naar redactie@ gevolgd door de naam van het magazine, krant of tv-programma.
Bij Het Laatste Nieuws komen er in die mailboxen 300 tot 600 persberichten binnen. Men gaat daar in kijken als men echt geen ander nieuws heeft, getuigt een journalist die anoniem wil blijven. Het is daarom veel beter dat je eerst een paar journalisten al kent.

De journalist versus copywriter.

De journalist die in opdracht van bedrijven artikels zal schrijven, krijgt van de onafhankelijke media al snel het label van freelance copywriter.

Daar is op zich niets mis mee: Als je als KMO betaalt om een persbericht op te stellen en te versturen, zal je uiteraard ook controle over de inhoud van het persbericht willen hebben.

Linkruil.org

Comments are closed.