KLANTBELEVING WORDT DOORSLAGGEVENDE FACTOR BIJ WEBWINKELEN
Evenals afgelopen jaren groeit ook in 2018 online winkelen onverminderd door. Grote spelers lijken hierbij centraal te staan. Wie de beide bestsellers “Het geheim van BOL.com” en “Mr. Amazon” leest, krijgt het idee dat enkel schaalgrootte bij webwinkels doorslaggevend is. Er zijn echter ook andere geluiden. In een onderzoek van het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes wordt gesteld dat in toenemende mate klantbeleving de keuze voor een bepaalde shop bepaalt. Het Limburgse DutchDo speelt hierop in met een platform vol specialistische nichewinkels dat continu wordt doorontwikkeld.
Groeistrategie
Niet de schaalgrootte en zelfs niet de prijs zijn volgens Forbes straks van belang, maar een combinatie van assortimentsbreedte en maatwerk met betrekking tot service. Vergelijk het met de shop in shop benadering van bijvoorbeeld Bijenkorf, maar dan dus online. Platformen rond nicheshops bieden online retailers zo een geweldige kans om continu stap voor stap uit te breiden op een economisch gezonde basis. Dat is dan ook precies de groeistrategie die webwinkelplatform DutchDo hanteert.
Serieel ontwikkelen
Telkens wordt een serie nichewebshops samen als een geheel ontwikkeld. Op dit moment zijn dit er 36. Daarbij zitten enkele bijzondere winkels met een assortiment dat je normaliter niet zo snel elders tegen zult komen. We noemen bij wijze van voorbeeld hier spiegelbol.com, standbykiller.nl en zuignap.com. Roel Schreurs, marketeer bij DutchDo, licht toe: “We pakken niches waarmee we ons absoluut onderscheiden qua assortiment en service. Dat kan dus echt van alles zijn, zoals je ziet.”
Gedeelde kosten
Het voordeel van een platform is onder meer dat het zorgt voor minder marketingkosten en meer bezoekers. Vergelijk het met een overdekt winkelcentrum versus een afzonderlijke winkel ergens in een straat. Verder: bezoekers kopen graag in een niche (web)shop vanwege het specifieke en diepe assortiment, vaak met veel keuzemogelijkheden binnen een categorie en productgroepen. Het helpt ten slotte ook dat een klantenservice de juiste kennis heeft en met de klant kan meedenken.
Digitaal shophoppen
De beleving van de consument blijkt ook online vergelijkbaar met die van een one stop shop. Je hopt eenvoudig van de een naar de andere nicheshop en bent zo veel sneller klaar met je online boodschappenlijstje. Uiteraard werkt dit ook de andere kant op. Tijdens het bezoek aan het platform zie je ook shops met producten die je niet op je verlanglijstje had staan, maar die je op dat moment toch handige hebbedingetjes lijken. Ook dat is uiteraard een bekende methode in elk winkelcentrum.
Beter laat dan nooit
DutchDo is een initiatief van Robert Peters, tevens bedenker van de inmiddels grootste kabelwebshop van Nederland: Allekabels.nl. Peters: “In juni 2005 startte ik Allekabels.nl, een eenvoudige webshop die nog steeds de basis is van wat we nu doen. Vervolgens ging het zo hard met Allekabels.nl dat de andere themashops die ik toen al in gedachten had geen aandacht meer kregen. Het heeft dus tot 2017 geduurd, nu pas gaan we ook met Dutchdo langzaam maar zeker serieuze stappen maken.”