Media Release

Plaats hier gratis uw artikel of persbericht!

Testen van je website

Je website is ervoor gemaakt om de bezoekers ‘iets’ te laten doen. Het kopen van een product, inschrijven voor een nieuwsbrief of het downloaden van een brochure. Hiervoor bestaat de website uit allerlei onderdelen. Er staat natuurlijk tekst op, er kunnen (product) afbeeldingen op staan en buttons waar bezoekers op moeten klikken. Maar hoe weet je nu of deze elementen op de juiste positie staan en ze de beste conversie opleveren? Door te testen en te optimaliseren voor conversie.

A/B- of multivariatie testen

Om je conversie te verhogen kun je je website optimaliseren. Hiervoor zet je A/B- of multivariatie testen in. Hiermee geef je een deel van de bezoekers een andere versie van dezelfde pagina. Door deze pagina’s tegen elkaar te testen kun je zien welke versie het meest oplevert. De beste versie van de pagina gebruik je dan als opzet voor de volgende test. Er zijn namelijk genoeg dingen die je kunt testen. Een kleine selectie van voorbeelden die je kunt en moet testen:

  • Heading

  • Tekst

  • Layout

  • Afbeeldingen

  • Formulieren

Door de verschillende onderdelen te veranderen is het mogelijk om meer conversie te behalen. Het is echter niet simpel. Je kunt niet zomaar iets aanpassen en hopen op een goed resultaat. Het is het beste om een specialist naar de website te laten kijken. Zij kunnen meestal wel zien waar in het begin de meeste resultaten mee te behalen zijn en met deze elementen beginnen. Het is belangrijk om continue te blijven testen tot je genoeg gegevens hebt om de best mogelijke versie te behouden.

Het is zelfs mogelijk om niet twee, maar meer versies van dezelfde pagina te laten zien aan verschillende bezoekers. Met bijvoorbeeld alleen een andere kleur voor bijvoorbeeld buttons. Hierdoor kun je gelijk zien welke versie het meest oplevert. Je kunt verschillende versies van je (landings)pagina testen door bezoekers te verdelen op basis van aantallen. Maar geavanceerder is het om bezoekers te segmenteren op bijvoorbeeld locatie, besturingssysteem, of verkeersbron (Adwords, Facebook, etc).

Online marketing bureau

Omdat het A/B- of multivariatie testen heel wat meer inhoud dan het simpelweg aanpassen van wat elementen van je website is het aan te raden om hiervoor een specialist voor in te huren. Een online marketing bureau zoals ID-Factory is hier een goed voorbeeld van. Voor meer informatie over het A/B- of multivariatie testen kunt u kijken op de pagina: https://www.id-factory.nl/diensten/conversie-optimalisatie/website-optimalisatie/

Linkruil.org

Comments are closed.