Media Release

Plaats hier gratis uw artikel of persbericht!

Voeding en Reuma

Reuma als ziektebeeld omvat méér dan 100 chronische aandoeningen aan spieren en gewrichten. Iedereen kan op elke leeftijd reuma krijgen. Het bewegingsapparaat wordt aangetast en patiënten ervaren tijdens het bewegen, hoe klein ook, ongemak en pijn. Dit kan een belemmerende werking hebben in het dagelijks leven. Net als voor iedereen is gezonde voeding voor een reumapatiënt ontzettend belangrijk, zo niet nóg belangrijker. Door een bepaalde levensstijl op het gebied van voeding aan te meten kunnen de klachten verminderen.

Gezonde voeding

Het naleven van bepaalde basisregels op het gebied van voeding kan voor een reumapatiënt het verschil tussen dag en nacht betekenen. Het voedingscentrum bracht de Schijf van Vijf uit, welke als uitgangspunt kan dienen voor gezonde en verantwoorde dagelijkse maaltijden. Naast deze schijf stelt het Voedingscentrum een aantal basisregels:

–        Eet gevarieerd

–        Eet niet teveel en beweeg

–        Gebruik minder verzadigd vet

–        Eet volop groente, fruit en brood

Eet gevarieerd

Zorg ervoor dat u uit elk vak van de schijf eet, verspreid over de gehele dag. Dit zorgt voor een gebalanceerde voeding mét variatie.

Eet niet teveel en beweeg

Omdat de ziekte een aanslag doet op spieren en gewrichten is het van belang dat een reumapatiënt geen overgewicht meedraagt. Dit zorgt voor extra belasting van spieren en gewrichten. Beweging zorgt ervoor dat uw gewrichten soepel blijven.

Gebruik niet teveel verzadigd vet

Dierlijke producten zoals melk, kaas en vlees bevatten veel verzadigd vet. Ook koekjes en snacks bevatten veel verzadigde vetten. Kies als alternatief halfvolle of light varianten en kies producten die onverzadigde vetten bevatten. Een teveel aan verzadigd vet leidt tot een verhoogd cholesterol gehalte wat kan zorgen voor hart en vaatziekten.

Eet volop groente, fruit en brood

De maatstaf die geldt is 2 ons groenten en 2 stuks fruit. Bruin- en volkorenbrood kan ook naar hartenlust gegeten worden. Het bevat relatief weinig calorieën maar bevat zeker veel voedingsstoffen.

 

Supplementen

Reumapatiënten zijn vaak gebaat bij ontstekingsremmers en krijgen van hun behandelend arts ook regelmatig zogenaamde NSAID’s (niet-steroïde ontstekingsremmers) voorgeschreven. Uit onderzoek is gebleken dat groenlipmosselextract net zo goed werkt als farmaceutische middelen. Voordeel van groenlipmosselextract is dat de patiënt, ook in hoge dosering, géén bijwerkingen ervaart! In de meeste gevallen kan groenlipmosselextract bij reuma zelfs naast bestaande middelen worden gebruikt, gezien de natuurlijke aard van het product. Uiteraard is het raadzaam om dit te overleggen met de behandelend arts.

Linkruil.org

Comments are closed.