Media Release

Plaats hier gratis uw artikel of persbericht!

Wat is warme- en koude acquisitie?

Je kunt acquisitie verdelen in twee verschillende categorieën: warme en koude acquisitie. Met warme acquisitie bied je diensten aan aan mensen waar je al contact mee gehad hebt. Met koude acquisitie benader je mensen die je nooit eerder gesproken hebt, dus potentiële nieuwe klanten. Dit wordt bijvoorbeeld vaak toegepast door callcenters. Je moet beide technieken beheersen als verkoopmedewerker.

In veel gevallen maak je gebruik van warme acquisitie. Voorbeelden hiervan zijn contacten met vertrouwde klanten. Echter komt het wel eens voor dat je geen business hebt met je bestaande klanten, waardoor koude acquisitie noodzakelijk is. Je gaat bijvoorbeeld een bellijst af of gaat op internet op zoek naar mailadressen van interessante bedrijven.

Warme acquisitie

Warme acquisitie is de meest geliefde vorm van acquisitie. De kans op een opdracht is groter en de samenwerking is vaak beter. Een goede relatie is vaak fijner dan zomaar in een samenwerking springen. Hoe langer je met iemand werkt, hoe fijner de communicatie wordt.

Echter heeft warme acquisitie ook nadelen, zo vergt het namelijk wel veel tijd. Je moet het contact houden met klant. Het kan ook voorkomen dat jij de samenwerking niet meer ziet zitten, waardoor je nee moet zeggen.

Koude acquisitie

Koude acquisitie kent veel nadelen. Het is dan ook meer een ‘last resort’, dan een sterke marketing zet. Bij koude acquisitie kennen jij en de opdrachtgever elkaar niet, waardoor het lastig is om te weten wat de opdrachtgever precies wilt. Een opdracht via koude acquisitie duurt dan vaak ook langer dan een opdracht via warme acquisitie

Stel dat jij actief bent in een kleine markt waar weinig concurrentie is waardoor je een sterke marktpositie hebt, dan kan koude acquisitie wel een effectieve manier zijn om een klantenkring op te bouwen. Klanten kunnen natuurlijk maar uit een beperkt aantal aanbieders kiezen. Het grote voordeel van deze methode van klantenwerving is het uitbreiden van je netwerk. Echter moet je na het eerste contact wel extra tijd en moeite in je nieuwe contact steken, anders zal er niets uit het contact komen.

Linkruil.org

Comments are closed.