De actie Alpe d’HuZes ken je misschien wel van naam. Deze actie (voor hardlopers en fietsers) is in het leven geroepen om geld te verzamelen. Dit geld wordt gebruikt in de strijd tegen kanker. In Frankrijk wordt de berg Alpe d’Huez op één dag zes keer beklommen. Zowel door individuele deelnemers als door teams. De naam Alpe d’HuZes refereert dus aan de naam van de berg en het aantal keren dat deze beklommen dient te worden door de deelnemende partijen. Het motto Opgeven is geen optie geeft goed aan hoe er over de beklimming én de strijd tegen kanker wordt gedacht.
Jaarlijks meer opbrengsten
In 2006 werd Alpe d’HuZes voor de eerste keer georganiseerd. Destijds werd er zo’n €370.000,- binnen gebracht door alle deelnemers. Het jaar daarop steeg de opbrengst aanzienlijk, naar meer dan €1,- miljoen. Ook het jaar daarop, in 2008, werd veel meer geld opgehaald, namelijk ongeveer €3,6 miljoen. In 2009 werd €5,8 miljoen in het laatje gebracht, het jaar daarop verdubbelde dit naar meer dan €12,- miljoen. In 2011 stegen de opbrengsten naar zo’n €20,- miljoen en 2012 was het beste jaar met een opbrengst van meer dan €32,- miljoen.
Alpe d’HuZes training
De deelnemers die meedoen aan de actie Alpe d’HuZes bereiden zich uiteraard goed voor op hun deelname. Ze laten een personal trainer of sportarts in een sportschool een trainingsschema maken, of trainen op basis van hun eigen kennis. Het is ook mogelijk om via het internet diverse trainingsschema’s te vinden. Let hierbij wel goed op voor welk niveau deze zijn bestemd, en op hoe veel keren je wekelijks moet trainen. Je wilt immers wel dat het schema dat je gaat hanteren realistisch is.